Ganljiva in napeta drama, režijski prvenec enega najpomembnejših neodvisnih producentov sodobne ameriške kinematografije Jamesa Schamusa (Gora Brokeback, Sreča), posnet po romanu Philipa Rotha.

Konservativna, antisemitska in spolno zavrta Amerika petdesetih let. Marcus je zadržan, a blesteč študent iz židovske delavske družine. Da bi lahko odšel na študij prava, se med korejsko vojno izogne vpoklicu. Toda ko se usodno zaljubi v prelepo sošolko, resno ogrozi svojo svetlo prihodnost in velike načrte, ki jih za mladeniča kuje njegova družina. Ogorčenje je režijski prvenec enega najpomembnejših neodvisnih producentov sodobne ameriške kinematografije Jamesa Schamusa (Gora Brokeback, Sreča), posnet po istoimenskem romanu slovitega ameriškega pisatelja Philipa Rotha.



iz prve roke

»Učil sem se pri Angu Leeju, toda marsikaj sem pobral tudi pri Edgarju Wrightu, Gusu Van Santu in bratih Coen. Vedno sem imel privilegij, da sem lahko opazoval njihovo delo iz prve vrste in se s temi režiserji tudi ves čas pogovarjal. Med drugim sem se naučil, da se od njih ne smem preveč naučiti, saj je vsak režiser drugačen. Drugače vodi stvari na setu. Ne moreš si preprosto reči: 'Ang počne stvari takole, zato je to pravi način.' Ang to počne takole, zato ker je genij in si to lahko privošči. /…/ Ker sem prvič režiral, je bila moja glavna naloga poskrbeti, da igralci ustvarijo iskren odnos do filma, zato jim nisem hotel vsiliti svojega sloga. Seveda ima film specifičen videz, ki sem ga skrbno začrtal s tehnično ekipo, raziskovalnim delom in skozi lastno razmišljanje. Toda tega sloga nisem želel vsiliti igralcem pri njihovem delu, pač pa sem skušal ustvariti svet, v katerem bi lahko udobno zaživeli. Pri debitantskih režiserjih, ki imajo zelo jasno predstavo, kakšen natanko naj bo film videti, sem pogosto opazil, da skušajo na setu kup mačk stlačiti v škatlo, v kateri ni nič prostora. Od igralcev zahtevajo, naj počnejo stvari, s katerimi bi se izneverili samim sebi in svojemu načinu igre. To se na filmu pozna. Sam ljudi nisem hotel tlačiti v škatlo. /…/ Philipa Rotha navadno ne povezujemo z ljubezenskimi zgodbami, toda v njegovi knjigi se skriva iskrena tragična romanca, ki jo je v sodobnem ameriškem filmu zelo težko poustvariti. Prave ljubezenske zgodbe, tistega pristnega občutka mladostne ranljivosti in kam lahko ta pripelje, tega dandanes, ko smo vsi tako cinični, ne vidimo pogosto.« James Schamus

portret avtorja
James Schamus (1959, Detroit) je študiral na kalifornijski Univerzi Berkeley. Kot producent je postavil na noge kariere nekaterih najvplivnejših avtorskih režiserjev devetdesetih let in novega tisočletja, kot so Ang Lee (Gora Brokeback, Brokeback Mountain, 2005), Todd Solondz (Sreča, Happiness, 1998) in Todd Haynes (Poison, 1991; Safe, 1995). Kot scenarist je sodeloval pri Leejevih filmih Ledena nevihta (The Ice Storm, 1997), Prežeči tiger, skriti zmaj (Wo hu zang long, 2000) in Poželenje, nevarnost (Se, jie, 2007). Je tudi profesor filmske zgodovine in teorije na Univerzi Columbia. Leta 2014 je predsedoval veliki žiriji na festivalu v Berlinu. Ogorčenje je Schamusov režijski prvenec.

kritike
»Glede na sijajen pedigre v filmski industriji /…/ smo si od profesorja Schamusa v dolgo pričakovani vlogi režiserja obetali natanko tak eleganten in odrasel film. Toda menjava kariere je lahko sila nevarna reč, zato so elegantna izvedba, pronicljivo poznavanje lika in miljeja ter tih, a nezadržen nastop patosa še toliko bolj navdušujoči. Kot režiser in scenarist je uspel ostati zvest pisateljevemu delu, ki se po mnenju mnogih upira filmski priredbi.« David Rooney, The Hollywood Reporter

»Odkar je začel Schamus pred četrt stoletja producirati filme, se je art filmska scena drastično spremenila, kljub temu pa bo vedno tu inteligentna odrasla publika, željna pametnih, melanholičnih dram, kakršna je Ogorčenje … /…/ Resda gre za režijski prvenec, toda Schamusove bogate – filmske in življenjske – izkušnje zasijejo na platnu.« Peter Debruge, Variety

»Film dodobra in dobrodošlo pretrese dolga in strastna sekvenca, v kateri Marcus gorečno zagovarja svoje vrednote pred dekanom Caudwellom (fantastični Tracy Letts), ki ne deli študentovega pogleda na svet, čeravno občuduje njegovo neomajnost. Ko ga dekan vpraša, kako preživi brez boga, ki bi ga častil, mu Marcus ponosno odvrne: 'Z odličnimi ocenami.' Ogorčenje s tem navdušujočim prizorom, dvobojem nasprotujočih si in skrajno inteligentnih umov, potrdi svoj pomen.« Nigel M Smith, The Guardian

»Režijski prvenec prekaljenega scenarista in producenta Jamesa Schamusa prežema taktna zadržanost, medtem ko igralec Logan Lerman preseka navidezno omiko z igro, ki kar prekipeva od stopnjujoče se arogance in cinizma njegovega lika.« Tim Grierson, Screen Daily

»Pretanjena študija romantičnega dvorjenja in študijske rutine, ki je najbolj silovita v trenutkih, ko režiser-scenarist podeli prednost likom pred zgodbo.« Jordan Raup, The Film Stage

»Režijski prvenec prekaljenega filmskega mačka si bomo torej zapomnili prav po tem, da je suvereno postregel z vsem, kar - vsaj po izračunih velikih filmskih studiev - ne more komercialno uspeti. Ogorčenje je tako bolj poklon staremu Hollywoodu, ki je znal včasih tvegati z nenavadno zgodbo in dialogi, ki ne žalijo gledalčeve inteligence. Je torej poklon malim filmom, ki kljub produkcijski skromnosti nehote zlezejo pod kožo.« Jela Krečič, Delo

»Čeprav je Ogorčenje Schamusov režijski prvenec, je že od prvega prizora očitno, da gre za delo zrelega avtorja. Režiser Marcusovo zgodbo poda skozi subjektivno perspektivo /…/, vendar ves čas ohrani distanco do junaka in njegovega pogleda, saj z detajli in mestoma komaj opaznimi namigi razkriva dvojnosti dogajanja, ki se jih najstniški lik ne zaveda vedno. Tako po eni strani poustvari družbenopolitično ozračje 50. let v ZDA, ko je bila konservativna morala še vedno tista, ki je določala, kaj je sprejemljivo in kaj ne, po drugi strani pa skozi Marcusa pokaže intimno sliko tistih zadnjih trenutkov mladostne naivnosti, ko so stvari, kot je prepovedana ljubezen, še vedno lahko usodne.« Špela Standeker, Dnevnik

OGORČENJE

izvirni naslov: Indignation
zvrst: drama
režiser: James Schamus
scenarij: James Schamus po istoimenskem romanu Philipa Rotha
igrajo: Logan Lerman, Sarah Gadon, Tracy Letts, Linda Edmond, Danny Burstein, Ben Rosenfield, Pico Alexander
dolžina: 110'
lokacija: Mestni kino Domžale

OGORČENJE

Izvirni naslov: Indignation
Zvrst: drama
Režiser: James Schamus
Scenarij: James Schamus po istoimenskem romanu Philipa Rotha
Igrajo: Logan Lerman, Sarah Gadon, Tracy Letts, Linda Edmond, Danny Burstein, Ben Rosenfield, Pico Alexander
Dolžina: 110'
Lokacija: Mestni kino Domžale
Ganljiva in napeta drama, režijski prvenec enega najpomembnejših neodvisnih producentov sodobne ameriške kinematografije Jamesa Schamusa (Gora Brokeback, Sreča), posnet po romanu Philipa Rotha.

Konservativna, antisemitska in spolno zavrta Amerika petdesetih let. Marcus je zadržan, a blesteč študent iz židovske delavske družine. Da bi lahko odšel na študij prava, se med korejsko vojno izogne vpoklicu. Toda ko se usodno zaljubi v prelepo sošolko, resno ogrozi svojo svetlo prihodnost in velike načrte, ki jih za mladeniča kuje njegova družina. Ogorčenje je režijski prvenec enega najpomembnejših neodvisnih producentov sodobne ameriške kinematografije Jamesa Schamusa (Gora Brokeback, Sreča), posnet po istoimenskem romanu slovitega ameriškega pisatelja Philipa Rotha.



iz prve roke

»Učil sem se pri Angu Leeju, toda marsikaj sem pobral tudi pri Edgarju Wrightu, Gusu Van Santu in bratih Coen. Vedno sem imel privilegij, da sem lahko opazoval njihovo delo iz prve vrste in se s temi režiserji tudi ves čas pogovarjal. Med drugim sem se naučil, da se od njih ne smem preveč naučiti, saj je vsak režiser drugačen. Drugače vodi stvari na setu. Ne moreš si preprosto reči: 'Ang počne stvari takole, zato je to pravi način.' Ang to počne takole, zato ker je genij in si to lahko privošči. /…/ Ker sem prvič režiral, je bila moja glavna naloga poskrbeti, da igralci ustvarijo iskren odnos do filma, zato jim nisem hotel vsiliti svojega sloga. Seveda ima film specifičen videz, ki sem ga skrbno začrtal s tehnično ekipo, raziskovalnim delom in skozi lastno razmišljanje. Toda tega sloga nisem želel vsiliti igralcem pri njihovem delu, pač pa sem skušal ustvariti svet, v katerem bi lahko udobno zaživeli. Pri debitantskih režiserjih, ki imajo zelo jasno predstavo, kakšen natanko naj bo film videti, sem pogosto opazil, da skušajo na setu kup mačk stlačiti v škatlo, v kateri ni nič prostora. Od igralcev zahtevajo, naj počnejo stvari, s katerimi bi se izneverili samim sebi in svojemu načinu igre. To se na filmu pozna. Sam ljudi nisem hotel tlačiti v škatlo. /…/ Philipa Rotha navadno ne povezujemo z ljubezenskimi zgodbami, toda v njegovi knjigi se skriva iskrena tragična romanca, ki jo je v sodobnem ameriškem filmu zelo težko poustvariti. Prave ljubezenske zgodbe, tistega pristnega občutka mladostne ranljivosti in kam lahko ta pripelje, tega dandanes, ko smo vsi tako cinični, ne vidimo pogosto.« James Schamus

portret avtorja
James Schamus (1959, Detroit) je študiral na kalifornijski Univerzi Berkeley. Kot producent je postavil na noge kariere nekaterih najvplivnejših avtorskih režiserjev devetdesetih let in novega tisočletja, kot so Ang Lee (Gora Brokeback, Brokeback Mountain, 2005), Todd Solondz (Sreča, Happiness, 1998) in Todd Haynes (Poison, 1991; Safe, 1995). Kot scenarist je sodeloval pri Leejevih filmih Ledena nevihta (The Ice Storm, 1997), Prežeči tiger, skriti zmaj (Wo hu zang long, 2000) in Poželenje, nevarnost (Se, jie, 2007). Je tudi profesor filmske zgodovine in teorije na Univerzi Columbia. Leta 2014 je predsedoval veliki žiriji na festivalu v Berlinu. Ogorčenje je Schamusov režijski prvenec.

kritike
»Glede na sijajen pedigre v filmski industriji /…/ smo si od profesorja Schamusa v dolgo pričakovani vlogi režiserja obetali natanko tak eleganten in odrasel film. Toda menjava kariere je lahko sila nevarna reč, zato so elegantna izvedba, pronicljivo poznavanje lika in miljeja ter tih, a nezadržen nastop patosa še toliko bolj navdušujoči. Kot režiser in scenarist je uspel ostati zvest pisateljevemu delu, ki se po mnenju mnogih upira filmski priredbi.« David Rooney, The Hollywood Reporter

»Odkar je začel Schamus pred četrt stoletja producirati filme, se je art filmska scena drastično spremenila, kljub temu pa bo vedno tu inteligentna odrasla publika, željna pametnih, melanholičnih dram, kakršna je Ogorčenje … /…/ Resda gre za režijski prvenec, toda Schamusove bogate – filmske in življenjske – izkušnje zasijejo na platnu.« Peter Debruge, Variety

»Film dodobra in dobrodošlo pretrese dolga in strastna sekvenca, v kateri Marcus gorečno zagovarja svoje vrednote pred dekanom Caudwellom (fantastični Tracy Letts), ki ne deli študentovega pogleda na svet, čeravno občuduje njegovo neomajnost. Ko ga dekan vpraša, kako preživi brez boga, ki bi ga častil, mu Marcus ponosno odvrne: 'Z odličnimi ocenami.' Ogorčenje s tem navdušujočim prizorom, dvobojem nasprotujočih si in skrajno inteligentnih umov, potrdi svoj pomen.« Nigel M Smith, The Guardian

»Režijski prvenec prekaljenega scenarista in producenta Jamesa Schamusa prežema taktna zadržanost, medtem ko igralec Logan Lerman preseka navidezno omiko z igro, ki kar prekipeva od stopnjujoče se arogance in cinizma njegovega lika.« Tim Grierson, Screen Daily

»Pretanjena študija romantičnega dvorjenja in študijske rutine, ki je najbolj silovita v trenutkih, ko režiser-scenarist podeli prednost likom pred zgodbo.« Jordan Raup, The Film Stage

»Režijski prvenec prekaljenega filmskega mačka si bomo torej zapomnili prav po tem, da je suvereno postregel z vsem, kar - vsaj po izračunih velikih filmskih studiev - ne more komercialno uspeti. Ogorčenje je tako bolj poklon staremu Hollywoodu, ki je znal včasih tvegati z nenavadno zgodbo in dialogi, ki ne žalijo gledalčeve inteligence. Je torej poklon malim filmom, ki kljub produkcijski skromnosti nehote zlezejo pod kožo.« Jela Krečič, Delo

»Čeprav je Ogorčenje Schamusov režijski prvenec, je že od prvega prizora očitno, da gre za delo zrelega avtorja. Režiser Marcusovo zgodbo poda skozi subjektivno perspektivo /…/, vendar ves čas ohrani distanco do junaka in njegovega pogleda, saj z detajli in mestoma komaj opaznimi namigi razkriva dvojnosti dogajanja, ki se jih najstniški lik ne zaveda vedno. Tako po eni strani poustvari družbenopolitično ozračje 50. let v ZDA, ko je bila konservativna morala še vedno tista, ki je določala, kaj je sprejemljivo in kaj ne, po drugi strani pa skozi Marcusa pokaže intimno sliko tistih zadnjih trenutkov mladostne naivnosti, ko so stvari, kot je prepovedana ljubezen, še vedno lahko usodne.« Špela Standeker, Dnevnik
 
Marec 2024
Pon Tor Sre Čet Pet Sob Ned
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31