Gledališki

Šest izbranih predstav slovenskih profesionalnih gledališč.

Abonenti abonmaja RDEČI v primeru, da imate zadrege z varstvom za svojega malčka v času trajanja predstave, lahko v tem času izkoristite brezplačno varstvo za svoje malčke, ki bo potekalo v Vrtcu Urša. Najmanj en dan pred tem pokličite upravo vrtca: 01 729 86 00. Varstvo poteka od pol ure pred pričetkom prireditve do 15 minut po zaključeni prireditvi.


Yasmina Reza: BOG MASAKRA
komična drama / SNG Maribor / režija: Ajda Valcl / igrajo: Ana Urbanc, Vladimir Vlaškalić, Ksenija Mišič, Kristijan Ostanek

Dva najstnika sta se na šolskem dvorišču stepla in eden izmed njiju je izgubil zob. Gre za nesrečen incident pri običajnem pobalinskem ravsanju? Ali za primer nevarne mladostniške agresije, ki bi ga bilo treba ostro sankcionirati? Zdi se, da je v urejenem okolju urbanega srednjega sloja, ki mu pripadajo protagonisti Rezine igre, mogoče doseči trezen dogovor, ki bo pomiril sovražnosti in zacelil rane, fantoma pa zagotovil vzgojno lekcijo. Prav s tem namenom se srečajo starši obeh mulcev. Vsi štirje so dovolj zreli in kultivirani, relativno dobro situirani in varni. Seveda pa ima vsak od njih svoje šibke točke in njihovo razumevanje stvari je mestoma povsem nasprotno … ko se mehanizem spora enkrat sproži, ga ne morejo več zaustaviti. V ostrih in duhovitih dialogih, ki se sučejo skoz vratolomne preobrate in spremenljiva zavezništva (spočetka si nasproti stojijo v parih, a seveda se moška potem povežeta nasproti svojima ženama, onidve pa tudi), bodo izpostavljeni, poveličani in ironizirani različni motivi iz njihovega vsakdana, pa tudi njihovi življenjski nazori – in vse postane orožje: domače pecivo in skrb za hišne ljubljenčke, obsedenost s telefonom, navdušenje nad neevropsko umetnostjo, problematični farmacevtski posli, odnos do žensk, odnos do otrok … 

"Tudi tu živi ta Bog in prav se mi zdi, da govorimo o tem tudi na tem odru. To niso stvari, ki so samo del predstave, ampak so na neki način tudi del naše družbe.« Vladimir Vlaškalić

Na žalost prvič igram nekaj, kar v realnosti tudi živim. Takšne situacije sem preigrala že velikokrat, ne sicer v dnevnih sobah, ampak v šolah." Ksenija Mišič


Svetlana Makarovič: PREKLETI KADILCI
gledališki koncert / avtorji priredbe so ustvarjalci predstave /  SNG  Drama Ljubljana / režija: Tin Grabnar / igrajo: Nina Valič, Pia Zemljič, Aljaž Jovanovič, Janez Škof

Uprizoritev Prekleti kadilci je označena kot gledališki koncert, ker se na eni strani spogleduje s koncertno formo in na drugi ohranja tipično gledališke elemente. Glasba prehaja v gledališke prizore in obratno. Pri tem pa se razmišljanje o kajenju in kadilski problematiki nenehno prepleta z utrinki iz življenja in dela naše prve dame nikotina, Svetlane Makarovič. Nestrpnost do kadilcev pa lahko v nekem trenutku postane metafora za vsakršno nestrpnost, ki se pojavlja v naši družbi. To je nestrpnost, ki zlahka dobi krila in preraste v sovraštvo. Pri tem ostaja odprto vprašanje, ali naj ta občutja v družbi zatiramo ali priznavamo. Negativna čustva so ravno tako del našega celostnega psihološkega sveta. Mogoče bi jih bilo veliko bolje prepoznati in izraziti kot pa zatirati? Svetlana Makarovič je v svojem prepričanju neizprosno jasna: »Kdor ne zna sovražiti, tudi ljubiti ne zna!« Kako naj se do tega kompleksnega vprašanja opredelimo sami?

»Svetlana, ta iskrena in brezkompromisna lučenoska, s svojim delom vedno znova zadene v osrčje problemov sodobne družbe. Neizprosno razgalja dvoličnost, zahrbtnost, povzpetništvo in samoljubje. Njena beseda je kot nabrušen nož, oster in precizen tudi takrat, kadar govori o lepem, dobrem, nežnem in o ljubljenem.« Tin Grabnar


Avtorski projekt: STENICA
po motivih pravljične komedije Majakovskega / Prešernovo gledališče Kranj, Mestno gledališče Ptuj / režija: Jernej Lorenci / igrajo: Iztok Drabik Jug k. g., Vesna Jevnikar, Nataša Keser k. g., Maruša Majer k. g., Darja Reichman, Blaž Setnikar, Vesna Slapar, Aljoša Ternovšek, Borut Veselko, Gregor Zorc k. g.

Globalizacija in kapitalistično tržni sistemi ter ameriška pop kultura se širijo v vse kotičke sveta. Kako se je posameznik, mali človek znašel in preživel v sistemih preteklosti in kako nas je vrtinec zgodovine peljal naprej, dokler nas ni izpljunil na obalah naše sodobnosti? Kako gledalcu približati idejno moč ironično-satiričnega odnosa do človeka in družbe? Najti moramo nove časovne in prostorske okvire utelešanja sedanjosti. Sedanjost moramo na novo aktualizirati. Tako Stenica Majakovskega postane naša.

Vaje. Odpiranja, iskanja, dileme in negotovosti. Aktualizacija Majakovskega narekuje improvizacije, pisanje novih monologov, prizorov, izmišljanje situacij in iskanje poti v besedilo kolektiva. Prvi del predstave je umeščen v čas po drugi svetovni vojni, v čas skupne Jugoslavije in graditve socializma. Ta ni omejen na eno samo točko, oziroma na ozko povojno obdobje, ampak se razteza vse do razpada konec osemdesetih. Časovni preskok za 50 let in znajdemo se v sodobnosti oziroma bližnji prihodnosti.

Toda, za sobivanje v družbi je vedno ključen odnos med posameznikom in kolektivom. Kako je bilo s posameznikom in svobodo pred 50-imi leti? In danes? Tako v socializmu kot kapitalizmu je posameznikova svoboda omejena. Kaj je včasih povezovalo kolektiv in kaj nas danes? Skupne ideje in solidarnost, ali vsiljiva ideologija, ubogljivost in strah pred avtoritetami. V sodobnem potrošniškem kapitalizmu je na pohodu ekstremni individualizem, a je posameznik izjemno omejen, podvržen ekonomiji prostega trga, včasih se zdi izgubljen. Povezujejo nas potrošniške navade, pop kultura ter ob vzponu ksenofobije in desnih politikov tudi strah pred sovražnikom, pred tujim in drugačnim. Ponorčujmo se iz človeške slabosti in družbene distopičnosti. Hkrati pa preizprašajmo vrednote, iščimo utopijo in povezovanje.

Ferdinand von Schirach: TEROR
Sodobna drama / Prešernovo gledališče Kranj / režija: Eduard Miler / igrajo: Borut Veselko, Miha Rodman, Aljoša Ternovšek, Darja Reichman, Peter Musevski, Vesna Slapar, Ciril Roblek k. g., Judita Polak k. g.

Drama se dogaja v sodni dvorani, v kateri so poleg vojaškega pilota Larsa Kocha (obtoženega za smrt 164 potnikov na letalu) tudi predsednik sodišča, branilec, državna tožilka in dve priči ter seveda tudi gledalci, ki morajo tokrat prevzeti vlogo porotnikov. Prav oni so tisti, ki z glasovanjem odločajo o pilotovi krivdi oziroma nedolžnosti. Med sodnim procesom proti pilotu Larsu Kochu se namreč izkaže, da se je po lastni presoji odločil za manjše število žrtev na račun večjega števila na nogometnem stadionu, kar pa seveda sproža etična vprašanja – koliko pravzaprav šteje življenje posameznika? Ali je bolje sestreliti letalo s 164 potniki, da se izognemo smrti 70.000 ljudi na nogometnem stadionu? Ali bi pilot sestrelil letalo tudi, če bi bila na krovu njegova družina? Dilema, ki jo sprožajo drama in njene uprizoritve, je etična dilema »nemogoče odločitve«, kako se odločati v skrajnih primerih terorističnih akcij. Obtoženi pilot Lars Koch se je namreč moral v hipu odločiti, kako rešiti situacijo in koga žrtvovati.

Teror je trenutno najbolj uprizarjano delo tako na evropskih odrih kot po svetu, saj je na sporedu v več kot štiridesetih gledališčih, v Nemčiji, Švici in Avstriji pa so si gledalci septembra preko TV-sprejemnikov lahko ogledali tudi film, posnet po istoimenski drami, in po koncu filma v živo glasovali o pilotovi krivdi oziroma nedolžnosti ter tako odločili o njegovem razpletu. Krstna uprizoritev Terorja je bila istega dne septembra 2015 kar v dveh gledališčih: v Deutsches Theatru v Berlinu in v Schauspiel Theatru v Frankfurtu. Drama in njene številne uprizoritve so zaradi aktualne teroristične tematike doživele pravi medijski bum, njen avtor pa je postal medijska zvezda. V Terorju namreč obravnava izjemno težko moralno in etično dilemo, tj. kako se odločati v skrajnih situacijah in koliko je vredno oziroma so vredna posamezna človeška življenja.

Ivan Tavčar: VISOŠKA KRONIKA 
dramatizacija romana/ SNG Drama Ljubljana / režija: Jernej Lorenci / igrajo: Tamara Avguštin, Nina Ivanišin , Klemen Janežič, Aljaž Jovanović, Janez Škof

Zgodovinski roman, objavljen leta 1919 kot podlistek v Ljubljanskem zvonu in leta 1921 v prvi knjižni izdaji, velja kljub nedokončanosti (Tavčarja je prehitela smrt) za eno najboljših del v slovenski književnosti. Čeprav je dogajanje postavljeno v 17. stoletje, so bile zgodovinske teme – tridesetletna vojna, preganjanje čarovnic, preganjanje protestantov – po véliki vojni bralstvu blizu in vsako novo obdobje odkriva v pripovedi svoje probleme. Starinski slog kronike prinaša sočen, razgiban jezik, v katerem se pisateljeva domišljija in čustvo družita z močno ironijo in realističnim opazovanjem življenja, vsebinsko pa namenja Tavčar poleg boja proti klerikalizmu in družbeni zaostalosti veliko pozornosti domoljubju in ljubezni do zemlje: z izbiro kmečke snovi, opisovanjem lepote domačih krajev in jasnimi protinemškimi stališči. Kako aktualno nas nagovarja kronika davnih časov še stoletje pozneje – z gledališkega odra? Predstava na katero se morate posebej pripraviti…

Smo Slovenci Izidorji ali Juriji? 

Izidor je nosil grehe očeta. Izidor je živel pravila okolja. Pridno je delal. Ko bi se moral upreti, je obmolčal, Izidor. Bal se je očeta in bal se je boga, Izidor. Ko je Izidor ljubil, je ljubil neodločno in molče. Ko bi moral Izidor zakričati, se je obrnil stran. Izidor je dopustil možnost, da je Agata čarovnica. Ker je pridno delal in ker se je bal. Izidor ni živel. Gledal je v tla, ko bi moral pogledati v oči. Gledal je v nebo, ko bi moral udariti na gobec. Izidor. Jurij je zakričal. Jurij je ljubil. Jurij je skočil.

So Slovenke Margarete ali Agate? 

Jernej Lorenci

Marc Camoletti - Michael Niavarani: (TOTALNO) KATASTROFALNA VEČERJA
predelava bulvarne komedije / Gledališče Koper / režija: Samo M. Strelec / igrajo: Aleš Valič, Jolanda Sršen, Mojca Partljič, Robert Zajc, Igor Štamulak, Vanja Korenč, Anja Drnovšek, Gorazd Žilavec

Idilična  hišica, ki je vikend na podeželju. Žena je odpotovala k svoji mami, mož je v krizi srednjih let – ljubica pa ima rojstni dan. Da bi ji pripravil čudovit večer, mož naroči hrano in pijačo (vključno s kuharico), za vsak primer, za izgovor, za alibi, če bi bilo ženi kaj sumljivo, povabi še svojega najboljšega, dolgoletnega prijatelja. Na domnevno moški vikend, zabavo. Toda ta prijatelj je skrivni ljubimec njegove žene, ki se zdaj nepričakovano pojavi na vratih. Kuharica se pretvarja, da je model in model se mora pretvarjati, da je kuharica, v resnici pa ne razlikuje juhe od torte. Izmišljena nečakinja, mama, ki je nenadoma zbolela, in Casanova srednjih let, predvsem pa laž za lažjo … Kako se bo vse to izteklo? Bo na koncu vendarle zmagala prava ljubezen? Ima laž kratke noge?

»Igra stoji in pade z igralci,  zato v njej ni glasbe, koreografij, ni "hudih" scenografij ali učinkov. Ampak mislim, da imamo hitre, bistre igralce z esprijem.« Samo M. Strelec




 
December 2018
Pon Tor Sre Čet Pet Sob Ned
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
 
 
Danes
(2)
18:00
ZVEZDA JE ROJENA
A star is born
glasbena drama
20:30
KURSK: PREKLETSTVO GLOBINE
Kursk
zgodovinska drama
 
Poišči
 
Prireditve
 
Kino
 
Otroci
 
Galerija
 
Abonma
 
Muzej
 
Glasilo Slamnik
 
Založništvo
 
Info
 
Nakup vstopnic